Werkwijze

Kinderen motiveren, uitdagen en het zelfvertrouwen vergroten staan centraal in de begeleiding. De leerprestaties zullen vooruit gaan wanneer leerlingen een positief zelfbeeld ontwikkelen.

Ik ga hierbij uit van de gedachte dat elk kind unieke, sterke eigenschappen en een eigen leerstijl heeft.

In de begeleiding wordt niet enkel de nadruk op het (leer)probleem gelegd, maar wordt er vooral oplossingsgericht  gewerkt. Door te kijken naar de kwaliteiten van kinderen en die in te zetten bij de sessies, ontstaan waardevolle succeservaringen en bouwen we tevens aan het zelfvertrouwen van het kind.

Stappenplan
Hieronder volgt een uitgebreide beschrijving van de manier waarop de begeleiding wordt vormgegeven.
Een begeleidingstraject bestaat uit de volgende stappen:

Stap 1 Aanmelding
Na aanmelding van uw kind zal er een afspraak gemaakt worden met u en uw kind voor een gezamenlijk intake-gesprek. Dit gesprek is kosteloos en is bedoeld om de hulpvraag goed in kaart te brengen en om te bepalen of ik uw kind kan helpen of dat er doorverwijzing nodig is.
Het is prettig als u tijdens het intakegesprek informatie meeneemt. Denk daarbij aan relevante toetsgegevens van school(het zogenaamde LOVS) en eventuele onderzoeksverslagen. Tijdens het intakegesprek zal ik de werkwijze uitgebreid mondeling toelichten en is er natuurlijk ruimte voor vragen. Het intakegesprek duurt ongeveer 45 minuten.

Stap 2 Onderzoek
Na het intakegesprek kan de begeleiding van start gaan. Om een goed handelingsplan te kunnen maken, zal er begonnen worden met toetsing van uw kind. Vaak wordt er ook een (diagnostisch) gesprek gehouden met uw kind en worden indien aanwezig, eerder afgenomen onderzoeksverslagen gelezen.
Soms vindt er een observatie plaats in de klas, bijvoorbeeld als er sprake is van een werkhoudingprobleem.
Bij voorkeur wordt er contact opgenomen met de leerkracht van school*  Op deze manier ontstaat een goed beeld van o.a. de leerstijl, het niveau, de taakaanpak,de concentratie en de talenten van uw kind.

Stap 3 opstellen van een handelingsplan
Wanneer alle informatie heeft geleid tot een duidelijk beeld, wordt er een handelingsplan opgesteld voor een periode van 12 weken. In een handelingsplan staat onder andere aan welke (leer) doelen gewerkt wordt. Deze concrete en haalbare doelen worden samen met uw kind opgesteld. Hierdoor wordt het kind medeverantwoordelijk voor zijn eigen leerproces.
Het handelingsplan wordt u per email toegestuurd en indien nodig toegelicht in een gesprek.

Stap 4 begeleiding
De remedial teaching wordt gegeven in de eigen praktijk, op school of bij u thuis en vindt bij voorkeur onder schooltijd plaatst. Dit om de belasting voor uw kind zo min mogelijk te laten zijn en er genoeg tijd over blijft voor ontspanning. Er is contact met de school van uw kind om  de begeleiding aan te laten sluiten bij de werkwijze van de school*.

Stap 5 Toetsing en evaluatie
Elke 12 weken worden de resultaten van de begeleiding geëvalueerd door een aantal toetsen en/of observaties te herhalen. Er wordt een afspraak met u gemaakt voor een evaluatiegesprek. In dit gesprek worden de resultaten van de begeleidingsperiode besproken. Op dat moment worden er afspraken gemaakt over verlenging of afsluiting van de begeleiding.

*Voor gesprekken met school is toestemming van de ouders nodig. Dit wordt altijd met u overlegd.

Contact

Remedial Teaching Helma Bekker

Adres:
Hernhutterslaan 29,
3402 GZ IJsselstein

Telefoon:
06 48 85 47 41

Email:
rthelmabekker@hotmail.com

KVK no. 55822568

Reacties

Mijn dochter Raquel behaalde langdurig onvoldoendes voor rekenen en werd daardoor steeds onzekerder. Vorig jaar zijn we naar Helma gegaan om de mogelijkheden te bekijken. Wat een goede beslissing is dat geweest! lees verder ...