Dyslexie
Dyslexie?
Bij dyslexie gaat het om hardnekkige problemen bij het technisch leren lezen en het spellen op woordniveau. Hierdoor hebben kinderen vooral moeite met het herkennen van de koppelingen tussen klanken en letters, de directe woordherkenning ( technisch lezen) en het onthouden van woordbeelden (spelling). Daarnaast kunnen er buiten het lezen en spelling problemen zijn bij het automatiseren van rekenen (splitsingen en de tafels), een gebrekkig tijdsbesef en moeite hebben om op een woord te komen (woordbevindingsproblemen).
Lezen op school
In groep 3 blijft ongeveer 10% van de kinderen achter bij de gemiddelde ontwikkeling van het leren lezen.
Daar kunnen allerlei oorzaken voor zijn. Er hoeft dan nog geen sprake te zijn van dyslexie. Toch is het van belang om dan wel hulp te bieden, om de achterstand in te halen en/of niet verder te laten oplopen en frustraties bij het kind te voorkomen.
Elke school heeft protocollen waarin staat beschreven hoe de kinderen met (ernstige) lees- en spellingproblemen geholpen kunnen worden. Gaat het kind ondanks alle inspanningen niet vooruit, dan kan er sprake zijn van dyslexie en moet een kind verwezen worden voor diagnostiek en behandeling.
Behandeling
Er is geen therapie die dyslexie kan genezen. Wel kan er door intensieve begeleiding duidelijke verbeteringen op lees/ en spellinggebied behaald worden. Mijn aanpak bij kinderen met dyslexie is een gerichte training van letter- klankcombinaties, woordherkenning en gebruik van strategieën voor spelling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de sterke kanten van het kind. Dyslectici blijken namelijk vaak wel te beschikken over goede visuele vaardigheden en zijn vaak zeer creatief op diverse gebieden. Deze krachten worden ingezet om het lees- en spelling niveau te verbeteren.
Achtergronden
Dyslexie wordt veroorzaakt door een (minimale) afwijking in het functioneren van de hersenen. Er is vaak sprake van een erfelijke factor.

Kenmerken
Leerlingen met dyslexie kunnen moeite hebben:
- Om het verschil te horen tussen klanken als m en n, p, t en k; s, f en g; eu, ui en u
- Om de klanken in volgorde te zetten (‘dorp, drop’)
- Met het inprenten van bijvoorbeeld tafels of spellingregels
- Met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes
- Met het onthouden van losse gegevens (rijtjes, woordjes, jaartallen e.d.)
- Motivatie om te lezen (frustratie/faalangst)
Kenmerken voortgezet onderwijs
Soms is dyslexie nog niet vastgesteld in het basisonderwijs en wordt het pas ontdekt in het voortgezet onderwijs. Dit kan komen door ontbrekende kennis bij de leerkrachten of doordat de leerling het tot dan toe zonder hulp heeft kunnen redden. Vaak zijn het kinderen met een groot compenserend vermogen die dankzij hun intelligentie en doorzettingsvermogen zonder veel problemen door het basisonderwijs zijn gekomen.
- Ze opeens veel nieuwe woorden tegelijk moeten leren
- Ze moeten presteren onder tijdsdruk
- Ze ook vreemde talen krijgen waarbij de uitspraak en de spellingregels soms onduidelijk zijn
- Door slecht mondeling taalgebruik
- Een zwak werkgeheugen
- Spreken of schrijven in korte zinnen
- Een moeilijk leesbaar handschrift
- Veel verbeteringen en doorhalingen in schriftelijk werk
- Een negatief zelfbeeld, faalangst, extreme spanning bij lees- en spreekbeurten
Bron: Balans: www.steunpuntdyslexie.nl

